lördag 28 januari 2012

Elinas (inte så) lilla bindiguide

Helgerna är över och oxveckorna har tagit vid. Julprydnaderna är undanplockade och så här i efterdyningarna efter julen känns livet kanske lite fattigt på färg och pynt. Måste det vara så? Absolut inte! Om du, liksom jag, älskar allt som glimmar och glittrar föreslår jag att du läser vidare...


Med en ny bindi kan man gå från detta...

Många med mig håller nog med om att ett av de allra roligaste – och mest utmanande – momenten med att dansa tribal, är att plocka ihop sin alldeles egna perfekta scenklädsel. (Eller som jag brukar säga, att få spöka ut sig och rita sig i ansiktet helt utan hämningar.) Under sommaren och hösten snöade några av oss i Tiktaalik totalt in på en liten men ack så vacker detalj: bindin. Det finns en uppsjö av tillverkare, försäljare och modeller att välja bland där ute; denna lilla guide är helt enkelt resultatet av den kunskap jag ackumulerat under de senaste månadernas inköp, kunskap jag vill dela med mig av till er.

Men! Först lite bakgrund:

Ordet bindi kommer från sanskrit och betyder ungefär "prick" eller "punkt". Det lilla ornamentet har sitt kulturella ursprung i Syd- och Sydostasien och förknippas ofta med hinduiska kvinnor. Med tiden har den dock kommit att överbrygga såväl religiösa som kulturella gränser och förekommer numer världen över, lika ofta som en modedetalj som ett tecken på kulturell eller social tillhörighet.

Inom tribalvärlden är det väldigt populärt med bindis, ofta som en integrerad del av den övriga scenklädseln. I Sverige är det relativt enkelt att få tag på lite enklare stickerbindis, ta bara en titt på närmaste Indiska! Personligen föredrar jag dock bindis som är ungefär lika subtila som en slägga i huvudet, för att uttrycka det hela milt. Handgjorda, med Swarowskikristaller och halvädelstenar, gnistrande... med andra ord precis vad de nedanstående försäljarna tillhandahåller! Kom ihåg att alla dessa bindis fästes med Spirit Gum eller Mastix, vilket man kan hitta hos teater- och maskeradbutiker, och alltså måste köpa till.


Från vänster: HiBeam Bindis, $20; Headstrong Bindis, £6; Kuhl Jewels $20.

  • HiBeam Bindis tillverkas av Sandi Ball (of FCBD fame!) i San Franciscos Bay Area. De flesta av sina bindis säljer hon på diverse events och workshops, och länge sålde hon de övriga via Tribe, men nu har hon alltså gått över till Facebook – eftersom beställningen sker via email behöver man dock inget eget konto där. Jag lyckades en gång knipa åt mig två stycken bindis från Tribe; för dessa betalade jag $2.25 i frakt och leveranstiden var 11 dagar från betaldatum (de skickades samma dag) till min brevlåda. Betalningen sker via Paypal. Sandi tillverkar dessutom otroligt vackra halsband, för den som har en större budget att röra sig med. Hitta dem hos Sandi's Ocean.
    • Headstrong Bindis står Tracey Wood från Storbritannien bakom. Hennes bindis är både otroligt vackra och prisvärda och Tracey själv är fantastisk att ha att göra med. Här kan man läsa en fin intervju med henne om hennes bindis. Det kan vara lite knepigt att lyckas lägga vantarna på en, då de är väldigt populära; det gäller att vara beredd när bilderna på nytillskotten publiceras på Facebook, för sedan kommentera på dem fort som attan! De är väl värda besväret dock. Tracey säljer dessutom både Spirit Gum, Mastix och remover, vilket är väldigt praktiskt om man ändå lägger en beställning. Frakten ligger under £2 och leveransen brukar ta omkring en vecka. Betalar gör man via Paypal.
        • Kuhl Jewels är namnet på Molly Kuhls bindis. Hon håller till i Colorado i USA och trots att jag hittills bara har en av hennes bindis, måste jag säga att den är min absoluta favorit. Molly var snäll nog att replikera en av mina favoriter som hann säljas innan jag kunde köpa den, och fort gick det! Två dagar efter min förfrågan var den färdig, och drygt två veckor efter att jag hade betalat var den framme hos mig. I samarbete med Sareen Dream säljer hon färgkoordinerade set med en bindi och två hårblommor i tyg. Frakten är något dyrare ($3 för mig), men då kommer också bindin förpackad i en liten smyckesask, vilket kommer mycket väl till pass när man börjat få ihop ett par stycken. Mitt köp, som jag gjorde via Etsy, betalades genom Paypal.

        Alla de ovanstående är säljare jag varmt kan rekommendera och absolut tycker att ni skall ta en titt hos om ni är ute efter vackert bling. En ny bindi är en relativt liten investering som ändå kan lyfta en klädsel eller kostym (för att inte tala om humöret!) till nya höjder.


        ... till detta!

        Inga kommentarer:

        Skicka en kommentar